March Of The Landcruisers - Reisverslag uit Snow Hill, Antarctica van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu March Of The Landcruisers - Reisverslag uit Snow Hill, Antarctica van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu

March Of The Landcruisers

Door: Vedat en Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja en Vedat

02 November 2008 | Antarctica, Snow Hill

We made it!!! En hoe... Wat hebben we een geluk gehad! Zat in februari alles tegen, deze keer zat werkelijk alles mee. Alleen een zéér heftige Drake Passage op de terugweg kostte maar liefst drie i.p.v. twee dagen. 72 Uur non-stop in de rollercoaster :-) Niet zonder de nodige schade, verwondingen en zieken om ons heen. Wij (als ervaren Drake Passage gangers ;-) ) hebben nergens last van gehad. Ja, slapenloze nachten natuurlijk en niet in staat om ook maar iets fatsoenlijk te kunnen doen zonder gelanceerd te worden. Maar wel prachtig om te zien hoe het schip in die enorme golven duikt. En met wat een kabaal knallen die golven tegen het schip omhoog! Gaaf!

Maar de ijsbrekerexpeditie... Tja, we hebben ons op het witte continent vaak afgevraagd hoe we dit avontuur thuis toch moeten overbrengen. Het leek soms gewoon wel nep. Prachtig, schitterend, overweldigend... het zegt gewoonweg niet genoeg.

Achteraf zijn we dan ook zelfs blij dat het in februari zo is gelopen. Voor ons persoonlijk had geen enkele reis dit type expeditie kunnen evenaren. Het spectaculaire ijsbreken, de hikes en ijswandelingen, de helikoptervluchten, de enorme pakken sneeuw en in-en-in witte landschappen en natuurlijk de Keizerpinguins die ons echt diep geraakt hebben. Voor ons 'het echte Antarctica'!

Met de indrukwekkende beelden uit de film ´March Of The Penguins´ (is trouwens aanrader!!!) op ons netvlies, zijn het de jongste keizers die op de meest vertederende manier contact met ons zoeken. Liggend op het ijs letterlijk tussen de Keizerpinguins beseffen we wat voor uitputtingsslag ze al hebben moeten doorstaan afgelopen winter (honderden km's te voet in temp. tot -80 gr en windsnelheden tot 300 km/h) en wat ze nog te wachten staat. Het enige dier te wereld dat zo'n hard bestaan kan oveleven. Nog nooit heeft iets ons zo klein doen voelen. DIEPE respect voor deze Keizers...

Wat een serieuze praat voor ons he... Raar, maar ook heel erg waar!

Lichamelijk heeft 't best veel van ons gevraagd, maar deze expeditie heeft echt alles overtroffen :-)

We kunnen dan ook met recht zeggen dat onze 'Antarctic Dream came true'! :-) :-) :-)

Heel veel groetjes van 2 paar kkkkoude, maar vooral HAPPY feet

P.S.: Filmpje zien? Zie: http://www.youtube.com/watch?v=JztlIiE4OZ4

• 02 November 2008 - 19:42

Rob & Manon:

Gelukkig! is het mooi geweest en zijn jullie weer heelhuids (bijna terug) Jullie hoeven je niet af te vragen hoe je dit over brengen aan het thuisfront want de eerste foto's zijn al ge-wel-dig!!!
    Tot snel!

• 03 November 2008 - 08:20

Kaatje:

Hallo wereldreizigers.
    Wat super super super gaaf, die pinguins!!!!!
    Ik geloof inderdaad dat je dit een keer(of 2, haha) meegemaakt moet hebben.
    Tot snel, liefs K

• 03 November 2008 - 10:30

Team Autosprint :

Moe maar voldaan, dit hadden jullie niet moeten missen.
    Gelukking alles goed gegaan deze keer en vanaf nu is de zuidpool ook een stukje Turkije, gaaf hoor....

• 03 November 2008 - 19:42

Linda En Boudewijn:

Wat een ontzettend gave reis hebben jullie!! En wat een geweldige foto's! En het ziet er een heel stuk kouder uit dan op 5200 meter, basecamp Everest.
    Superreis! We zijn maar een beetje jaloers hoor.
    Geniet er nog van!

• 03 November 2008 - 23:15

Ad:

Hallo Ilja en Vedat, Wat hebben jullie dat snel gedaan zeg! Ik zit nog duizenden foto's van Marjo op de computer te zetten en jullie fantastische fotoverslag staat al online! Ik natuurlijk gelijk zoeken naar de foto van Vedat, (bijna) naakt voor de boot. Jaja dat heeft indruk gemaakt op Marjo :-)
    Leuk dat jullie het zo leuk hebben gehad en ik kijk ernaar uit om jullie met alle verhalen en foto en film bewijzen te ontmoeten bij de Brabantse reunie!
    Maar eerst ontdooien in Paarl!
    Hartelijke groet, Ad (van Marjo die al zonder pleisters onder zeil is!)

• 04 November 2008 - 12:12

Amber:

Wauuuuwwwwww!!!!!!
    wat mooi.Deze reis is denk ik toch wel de (bevroren)kers op de ijstaart!!
    Wat een mooie witte wereld en die pinguins,ge-wel-dig!!!de foto's zijn al prachtig maar om dit in het echt mee te mogen maken(en dan nog wel 2 keer)lijkt me heel bijzonder.Nog een hele goede (en rustige)reis toegewenst.
    Liefs amber