Transmongolie Express deel1 - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu Transmongolie Express deel1 - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu

Transmongolie Express deel1

Blijf op de hoogte en volg Ilja en Vedat

07 September 2012 | Rusland, Listvyanka

Maandag 3 sept 23.45 uur staan we op het treinstation wat net zo prachtig is als zoveel andere gebouwen in Moskou. En met net zo'n onmogelijke borden als zoveel andere borden in Moskou. Maar met de hulp van Rus Dimitri belanden we netjes in de goede trein.

De trein is vanaf het eerste moment... leuk! De restauratiewagon bevestigt alle vooroordelen. De Rus ontbijt met 4 bier en pinda's en de serveersters zijn pittige tantes in soort Heidi schortje die helaas ook geen Engels begrijpen of spreken. Menukaartje? Enkel Russisch. Dankzij Vedat's iPhone app lukt het ons samen met Mark en Marijn uit Delft om 4 eieren te bestellen. Volgende keer alleen nog proberen 'zonder ham.

Onderweg op de stationnetjes sprokkelen we ons middag- en avondmaal bij elkaar dankzij de baboeschka's die daar met hun kinderwagens omgebouwd tot winkeltjes staan. Super leuk!

Met Mark en Marijn besluiten we dinsdagavond om nog even naar het restauratiewagon te gaan voor een drankje tot de laatste stop om 1.00 uur. Maar die komt maar niet... Hoe kan dat nou? Ooh jaaa, 'het roebeltje valt': in de trein geldt altijd Moskou tijd (ivm de vele tijdzones waar je doorheen rijdt). Hmmm, dat worden dus nog een paar drankjes...

Vedat kan in de restauratiewagon inmiddels prima uitleggen wat een gebakken ei zonder ham is. Ofwel met zijn iPhone, maar leuker nog met eigen beeld en geluid: pwok pwok pwok pwok pwok pwok (incl armbeweging), dan persend en wijzend naar zijn kont en dan een splash geluid, breekgebaar en bakgeluid. En als toevoeging: njet grrr grrr oink oink.
Resultaat: heerlijk spiegeleitje zonder ham.

Donderdagochtend vroeg probeert Mark exact hetzelfde en imiteert Vedat.
Resultaat: kip met rijst! Whahahaaaa!!

7 sept: Aankomst in Irkutsk, de eerste 5.200 km zitten erop. Voor ons nog midden in de nacht, maar bij het uitstappen gaat de klok meteen 5 uurtjes vooruit en is het ineens 7.30 uur. Voelt eventjes raar om 'treinloos' te zijn en we hebben een soort zeebenen, maar dan van de trein. Op naar het Baikalmeer en een douche!

Veel Siberische groetjes van ons! xx

• 07 September 2012 - 08:25

Natascha:

Superleuk verslagje van week1. Echt top om jullie zo een beetje te kunnen volgen. Ik mis alleen een filmpje van Vedats bestelling voor gebakken eieren zonder ham :-) Veel plezier!

• 07 September 2012 - 08:26

Peter & Petra:

Fijn om wat van jullie te lezen!
    En uiteraard ook weer gelachen want we hebben geen foto nodig om de beeldspraak voor ons te zien! Hahaha!

Jullie zullen ongetwijfeld nog een fantastische tijd hebben daar en we kunnen bijna niet wachten tot we de film en foto's allemaal kunnen zien!

xxx

• 07 September 2012 - 08:45

Suus:

Hey reizigers!

Nou lig helemaal dubbel hier!! Whaha goed begin van de vrijdag! Super leuk dat jullie een waarbenjij.nu hebben aangemaakt! Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verslag!
    Veel pleizer bij het Baikalmeer. Schiet maar schoane ploatjes! ;)

En uhh. Ilja.. Als je nou toevallig een dezer dagen ook een pauw na moet doen, dan ben je voorbereid he! ;)

Liefs xxx Suus

• 07 September 2012 - 09:06

Salih Abi Ve Elif Ana:

Hey...mogowls,
    Fijn hoor een teken van leven. Wel weer een hele ervaring denk ik zo. Ja en die trein hé, die IS leuk...! Wij hadden hem van St. peterburg naar Moskou. Niet zo lange trip als jullie, 5200 km.....dat is ongeveer 2x Aladağlar heen en terug hahaha.
    Je hoefde effekes niet te rijden Vedat. Vette pret volgens mij in de trein met de Delftenaren. Zo is het toch genieten met zo'n mega afstand.
    Nu komt het GROTE WERK. Pffff...
    Hier in Bitez is het aangenaam toeven. Jullie hebt de groetjes van Caroline. Morgen hebben we de eerste boottrip met Caroline and friends from den Haag. Zwaar getatoueerde goedlachse man met blonde manen veouw schoonmoeder en vriendin.
    We kennen hem van vorig jaar. We weten dus nu al dat er wel weer wat te beleven valt aan boord van de Siësta. Heerlijk om dat een beetje vanaf de zijlijn te kunnen spotten.
    Meltem heeft ons van de luchthaven gehaald met haar vriend Cengiz, fijn hoor. Dit maal geen barotrauma. Mijn huisarts heeft snel werkende bloedvatvernauwende neusdruppels gegeven, die je op de dag van de vlucht 4 x dient te gebruiken. Barotrauma kan geen schade aan schedell of hersenen geven. Had nu echt nergens last van gelukkig. Neusdruppels, oordoppen...mij kan niets meer gebeuren.
    Kaptan loopt hier op Meis nog steeds te paraderen en ziet er prima uit. Van de hondjes Laurel en Hardy is de grote doodgereden. De kleine is door Büber geadopteerd.
    Büber is het bestlopende restaurant van Bitez. Grote wagens voor de deur en turken die goed feteren. Daar kan geen toeristenrestaurant tegenop. De sfeer is er helemaal okay, en Erdal en Türkay zijn aller hartelijkst. We gaan er deze vakantie eens iets anders eten dan de köfte.
    Je hebt de groetjes van Ferhan en Sezen. Zo te zien zijn ze lekker bezig.
    Al met al heel veel plezier met de ontedekking van de aarde...Groeten uit Bitez Gerrad en Els

• 07 September 2012 - 13:23

Manon:

Leuk hoor! Nog maar in het begin van jullie reis en nu al zoveel indrukken. En ja, Ilja, ze 'ruiken' het gewoon die beestjes ;-) Dat zou je zo langzamerhand toch moeten weten. Alleen daarom al ben ik jaloers.

Volgens mij gaat dit zeker een van de meest indrukwekkendste reizen worden en dan hebben jullie er toch al heel wat achter de rug.

Veel plezier nog en geniet ervan! Ik kijk weer uit naar een volgend verslag.

Liefs,
    Manon

• 07 September 2012 - 16:05

Hans:

Hoi Ilja n Vedat,

Fijn dat alles goed verloopt, jullie hebben er echt lol in, geweldig.
    Die treinreis lijkt me helemaal te gek
    Maak je om Guus maar geen zorgen, hij heeft het goed naar zijn zin en wij vinden het ook erg gezellig, alleen jammer dat er geen volumeknop op zit.
    Als hij voor de kast staat waar zijn snoepjes in staan, is het net of hij roept i.p.v. miauwen, we moeten er wel voor waken dat het niet een dikke theemuts wordt.

Groeten,
    Hans en Emy

• 08 September 2012 - 10:46

Suuske:

Hoi lieve luitjes,

Toch even uit bed om jullie reisverslag goed te kunnen lezen en de foto's te bekijken (te klein op mijn telefoon). Echt geweldig!!!!! Ik heb alweer moeten lachen hoor om het verhaal van Vedat zijn bestelling. Ben een beetje visueel ingesteld zullen we maar zeggen. Filmpje is niet nodig ...... ik kan er me helemaal een vorstelling van maken : - )
    Foto's zien er mooi uit maar vooral ook gezellig. En natuurlijk mag de foto van Ilja niet ontbreken met de hondjes om haar heen.

Niks voor mij zo'n reis maar ik vind het zo geweldig om te zien en te lezen. Verheug me enorm op de verslagen, foto's en film : - ))))

Ilja super dat ik je even heb gesproken gisteren. Maak je geen zorgen over mij. Komt goed heeft tijd nodig. Je moet lekker genieten van zo'n onvergetelijke reis.

Hele dikke knuffel van mij *

En natuurlijk groetjes van Eric en Daan

• 09 September 2012 - 14:09

Soyupaks:

Hallo,

Hey Vedat, je mocht ook zelfde doen net als je vader toen hij in NL kwam werken. Grappig!

Fijn te lezen dat jullie ries goed gaat. Hier alles is goed. Het gaat ook goed met Mr. Jingles. Hij heeft waarschijnlijk nieuwe vrindennetje nodig. Is idee een russiche nintje? haha!

Groetjes van ons

• 09 September 2012 - 16:16

Vedat:

Hahaa jij bent zeker Feyyo die dit schrijft!!! Ik neem wel een nieuwe vriendinnetje mee voor mister jingles...welke moet ik meenemen? Anna of Patroesjka of Natasja?:)))