China verlaten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu China verlaten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu

China verlaten

Door: Vedat en Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja en Vedat

23 September 2006 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal! Allereerst allemaal hartstikke bedankt voor jullie berichtjes. Vonden we erg leuk.

Vanmiddag aangekomen in Lhasa (Tibet) op 3.700 m. hoogte. Rare ervaring. Snel kloppend hart, snel buiten adem, duizelig en trillerig. De ijle lucht blaast alles met lucht op. Van onze chipszakjes tot en met onze darmen. Met alle hilarische gevolgen van dien... Het wordt dus rustig aan doen de komende dagen.

Maar nu eerst even over onze laatste dagen in China.

Beijing, 7.00 uur 's ochtends in het Tiantanpark. Massa's Chinezen komen hier 's ochtends om gezamelijk allerlei activiteiten te doen. O.a: tai chi, badminton, dans, zang, kong fu enz.enz. Echt duizenden mensen. Prachtig!
Een Chinese man zag dat Vedat last had van zijn nek. De Chinees bleek een soort van Tazmanian Devil op 't gebied van masseren. Vedat was na vijf minuten weer als herboren!

's Middags de Verboden Stad bezocht. De terugweg naar hotel werd spannend. We dachten op tijd te vertrekken, want we moesten de nachttrein naar Pingyao halen. Maar nu bleek dat geen enkele taxi ons mee wilde nemen, omdat 't 'rush hour' was. Daar stonden we dan... Uiteindelijk toch nog gelukt en konden meteen door naar treinstation.

Nachttrein was hele belevenis. Je slaapt met honderd man in een wagon. We hadden 't geluk om niet midden tussen allemaal Chinezen te liggen. Met de nodige hapjes en drankjes was de treinreis erg gezellig. Niet echt veel geslapen, er was veel te veel te zien en te horen in de trein.
6.00 Uur 's ochtends, half uur voor aankomst Pingyao, werden we gewekt en was 't zorgen om op tijd aangekleed en ingepakt te zijn. Lastig als 't plafond slechts 50 cm boven je bed is.
Toen de trein stopte, duurde 't even voordat wij onze rugzakken op hadden (door de krappe ruimte en 't gedring van de Chinezen achter ons). Toen we naar de uitgang liepen, bleek een deel van de klapdeur klem komen te zitten. Met 't gevolg dat we er niet door konden met de rugzak. Paniek in de tent bij de Chinezen achter ons (en bij ons zelf ook wel een beetje). De deur zat klem en Vedat ook... En de trein zou weer bijna vertrekken! Oei. Omdat de Chinezen achter ons er ook uit wilden, hebben ze Vedat met 3 man sterk door de deur geperst. Whahaha! We waren net op tijd de trein uit. Zucht.

Woensdagochtend, 6.30 uur op 't station van Pingyao. Een traditioneel plaatsje waar de tijd werkelijk heeft stil gestaan. Precies 't beeld dat wij hadden van 't vroegere China. Vonden we super. Helaas de tweede dag wel hele dag regen.

We hebben trouwens ook kennis mogen maken met de Chinese 'wc-goot'. Ilja volgde nietsvermoedend 't bordje WC... Voorbij 't muurtje botst ze zowat op drie Chineesjes die op hun gemak zaten te 'chinezen', zeg maar. Gezellig met z'n drieën boven de goot. Even wennen voor ons. Maar we zullen nog wel erger gaan meemaken.

Vanuit Pingyao zouden we weer de nachttrein nemen naar Xi'an. Oh oh oh, dit zou nog een heel avontuur worden. Vooral de weg naar 't station. We liepen 't hotel uit... en zagen niemand bekends meer. Oei. Dus snel naar de staanplaats voor de golfkarretjes (die hier dienst doen als taxi). Ineens werd 't een enorme chaos. Ook hier geen bekenden meer te zien. Oh oh. Toen kwam de man van ons hotel aangerend. Hielp ons aan een golfkar. We kwamen in een onbeschrijfelijke chaotische massa. (Ron en Peet: dit was Cinema Tahrir in 't kwadraat!). We kwamen stil te staan en bleven stil staan... Vedat probeerde er nog wat van te maken door de radio op volume 100 te zetten en met de chauffeur te dansen op Chinese hiphop. Was om te gillen!
Maar nog steeds, getoeter, geschreeuw en vooral ook regen. En waar waren de anderen?? En 't ergste... we dreigden onze trein te missen. Toen is de eigenaar van 't hotel opnieuw in actie gekomen. Hij sprong bij ons in de kar. De politie heeft de boel afgezet en wij konden naar 't station worden geloodst. Het laatste stuk gerend met onze rugzakken op achter hoteleigenaar aan. Leek wel een aflevering van Peking Expres. Maar de trein gehaald!

Vergelijkbare rituelen met de vorige nachttrein? 22.00 Uur licht uit, slapen... niet dus! Vedat moest even plassen. Wat bleek: wc's waren ook om 22.00 uur op slot gedaan!! En de treinreis duurde toch 12 uur... Dus net zolang gezocht totdat ie een hokje vond met wastafeltje en... ;-) Op z'n Chinees dus...
Deze keer hebben we heel vast geslapen. De oordoppen werkten perfect en we waren/zijn natuurlijk ook gewoon helemaal kapot. Maar, nu werden we niet een half uur voor aankomst gewekt, maar vijf minuten!!! Als de sodemieter aangekleed, tas gepakt en trein uit. Nondeju!

06.30 Uur op station Xi'an, helemaal gebroken. Hotel leek POEPIEchique. Met de nadruk op poep. Aangekomen in de wc groette Vedat 3 gehurkte Chinezen die nog krapper keken dan normaal, zonder deuren! ... Doe dan toch maar weer de wastafel???

8.00 Uur meteen op pad gegaan. Eerst naar een medicijnmarkt, waar gedroogde slangen, rupsen, hagedissen, enz. werden verkocht.
Vervolgens hebben we 't beroemde en indrukwekkende terracottaleger bezocht.

's Middags bij een bekende pagode, beleefden we de volgende wc-experience. Ilja opende een deur die al half open stond... en daar zat een Chinees meisje gehurkt(!) boven op de wc-bril op haar gemak de China Daily te lezen!!! Ni Hahahahahaooo!

Einde dag waren we in een moslimwijk. Eerst een trommeltoren bezocht. Bovenin kon je een keer op de trommel slaan. Echt iets voor Vedat. Heeft zich zo uitgeleefd, dat half Xi'an zich met camera onderaan de toren verzamelde. Schitterend!

De uurtjes die we nog hadden, wilden we toch wel graag slapen. Daarom in hotel de hoorn maar van de telefoon gelegd. In hotel werd namelijk ook 't oudste beroep van de wereld uitegeoefend en de dames zouden anders blijven bellen. Hadden wij weer...

Eerste indruk Tibet letterlijk en figuurlijk 'adembenemend'. Maar daarover volgende keer meer...

Veel groetjes van de Landcruisers

• 23 September 2006 - 19:04

Marsha:

Het zal ook weer eens niet gebeuren bij jullie!!!!
    Altijd een heel avontuur!Vast in het verkeer, VAST in de trein, een "VASTE rug" maar het is denk ik wel VAST en zeker genieten van deze trip!!
    Ben benieuwd naar de foto's!!
    tot snel weer!!
    X Mars

• 24 September 2006 - 12:31

Suuske:

Jeetje wat een verhaal!
    Echt super gaaf allemaal. Mooie en leuke foto's. Je kunt een heel fotoboek aanmaken met WC, rochel en andere vieze foto's :-)
    Nog bedankt voor je SMS'jes. Heel veel sterkte met alles waar je last van hebt, duizelig, hartkloppingen etc. Ik hoop dat het snel beter gaat en dat het niet ten koste gaat van je vakantie.
    Veel plezier en succes nog.
    Dikke kus Suuske ;-)

• 24 September 2006 - 14:00

Ruveyda:

wat een avontuur!
    ik kan het nauwlijks lezen.
    schrijf maar door en door
    dan kan ik het helemaal niet lezen.
    veel plezier,met rochelen
    chinezen.
    doei kusjes ruveyda

• 24 September 2006 - 14:20

Monique:

Superleuk zeg om jullie zo te volgen. Kei leuk om de foto's te zien bij jullie verhalen. Nog heel veel plezier in Tibet!
    Groetjes Arnoud en Monique

• 24 September 2006 - 18:18

Rob & Yvonne:

WAUWWWWWWW WAT EEN AVONTUUR!WE BELEVEN HET HELEMAAL MEE OP DEZE MANIER, EN UHH WEER EENS WAT ANDERS DAN VLIEGEN DIE WC'S, SPUUG ETC. NOG VEEL PLEZIER, WIJ VOLGEN JULLIE . . GROETJES R&Y

• 25 September 2006 - 06:57

Karin:

Heb helemaal in een deuk gelegen bij de foto "pimp mijn alto"!!!Maar die wc daar(ik wist in Frankrijk al niet wat ik zag he Il?)bah bah!!Aan jullie vehalen te lezen wordt dit een reis die jullie niet snel zullen vergeten.
    Veel succes nog maar vooral veel lol en plezier.x Karin

• 25 September 2006 - 19:20

Natasja:

Geweldig om jullie avonturen te volgen, wat een belevenissen! En de foto's maken het compleet (sommige dingen zijn inderdaad nauwelijks voor te stellen...). Succes met alles, veel plezier enne... ik blijf lezen!
    Veel liefs, Natasja