Ni Hao!! - Reisverslag uit Beijing, China van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu Ni Hao!! - Reisverslag uit Beijing, China van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu

Ni Hao!!

Door: Vedat en Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja en Vedat

18 September 2006 | China, Beijing

Hallo allemaal, of zoals de Chinezen zeggen 'Ni Hao'!

Vanaf zaterdagmiddag (voor jullie ochtend) zitten we in Beijing en we hebben al heel wat gezien en beleefd.

Tijdens onze vlucht van Wenen naar Beijing hadden we al 't geluk om naast een traditionele Chinees terecht te komen... Oh, oh, oh, wat hebben we afgezien. De geur van zijn voeten en adem was werkelijk onbeschrijfelijk! Eerst kregen we er de slappe lach van, maar die lol was snel voorbij toen bleek dat de airco in 't vliegtuig er ook niet tegenop kon. Gatverdamme!
Het werd compleet toen we onze maaltijden kregen. Op zich allemaal erg lekker. Maar door 't geschrok, gesmak, geboer en gebulk van onze buurman, werd 't lastig genieten...

Toen we zaterdagmiddag in 't hotel aankwamen, waren we aardig gebroken. Maar toch maar meteen op pad gegaan. Samen met Arie uit Dordrecht en Thijs uit Bunnik hebben we een flinke stadswandeling gemaakt (o.a. naar 't Plein van de Hemelse Vrede). De alternatieve route door de smalle steegjes was een hele belevenis. We hebben heel wat gezien, gehoord en geroken. We zullen jullie de details besparen van 't gerochel dat je om de 10 seconden (!echt waar!) hoort. Ongelooflijk!!! Man, vrouw, jong, oud: 't rochelt en kitst er flink op los. De geruchten die we hierover al gehoord hadden, waren dus (helaas) niet overdreven.

De eerste avond kozen we voor een restaurant vlakbij 't hotel. De smaakpolitie was hier duidelijk nog nooit in de keuken geweest, maar 't smaakte allemaal prima. Het is typisch Chinees om met meerdere personen ieder een ander gerecht te bestellen. Dan wordt alles op tafel gezet en eet je van alle gerechten wat. Lekker gegeten. Gelukkig zagen we de meegebakken vlieg in de bami pas toen we klaar waren. ;-)

Gisteren een ander deel van Beijing verkend. O.a. de zeer indrukwekkende Lama-tempel (de op 1 na grootste Boeddhistische tempel buiten Tibet).
Een tochtje met de riksja bracht ons bij een lokale familie thuis, waar we hebben geluncht. De man des huizes zag in Vedat meteen een vriend voor 't leven (zie foto).

Gisteren leek 't wel of het rochel- smakfestijn nog erger was. Hieraan zullen we nooit kunnen wennen hoor. Vedat blijft maar zeggen: wè unne volk, wè unne volk. Maar loopt ze ondertussen natuurlijk wel continu na te doen en raakt er al aardig bedreven in. Toch niemand die op of om kijkt hier!

De avond kreeg een bijzondere invulling. Eerst zijn we naar de Chinese opera geweest. Naast opera is 't eigenlijk vooral ook acrobatiek en zwaardvechten. Mooie kostuums en maskers. De muziek was waanzinnig hard en de zang moet je waarschijnlijk 'begrijpen'. Voor ons is 't eigenlijk een heel vals, hoog soort van kattengejank. Niet lullig bedoeld, maar dat is wel de beste omschrijving.
Veli, Vedat was jou heel dankbaar voor de oordoppen. De tweede helft werd hem namelijk echt te veel...

Na de opera zijn we met Boudewijn en Linda (uit Rotterdam en Alphen a/d Rijn) naar de avondmarkt gegaan. Dit was voor ons een groot openluchtmuseum. Alles wat maar op een stokje kan, zit ook aan een stokje en wordt gegeten (gesmakt!) Onvoorstelbaar wat daar allemaal naar binnen wordt gewerkt! We zijn zelf ook niet flauw geweest. Ilja heeft een schorpioen geproefd. Daar was Vedat 't nog niet zo mee eens. Samen hebben we ons daarna nog gewaagd aan een stokje slang en haai. Smaakte wel, vooral de haai. Was echt een hele leuke avond.

Oh ja... Vedat komt altijd en overal bekenden tegen. En nu loopt ie dus ook in Beijing gewoon een bekende uit Tilburg tegen 't lijf. Dan sta je toch wel even raar te kijken hoor.

Vanochtend stond de wekker op 5.00 uur. Nogal vroeg dus, maar dit zou later worden beloond bij de Chinese Muur. Door onze vroege aankomst daar, hebben we 3 uur op de muur kunnen lopen, zonder ook maar een andere toerist tegen te komen. GAAF! De klim was wel erg pittig, maar het schitterende uitzicht maakte alles goed!

Vanmiddag zijn we naar 't Zomerpaleis gereden. In tegenstelling tot de Muur, was 't hier net een krioelende (en rochelende) mierenhoop van Chinezen. Deze Chinezen vonden ons overigens interessanter dan 't park. We staan in elk geval op de nodige kiekjes. Gelukkig met pijn en moeite rondvliegende rochels kunnen ontwijken...
Het park waarin 't Zomerpaleis staat, is 280 ha. groot. Een grote verzameling hallen, tempels, pagodes en paviljoenen. We hadden echt 't gevoel dat we in een soort van Efteling rondliepen.

En zodadelijk gaan we met een aantal mensen Peking Eend eten. We zijn heel benieuwd naar de smaak en 't ritueel dat hierbij hoort.

Hopelijk lukt 't om vanavond een beetje op tijd in bed te liggen om wat bij te slapen, want morgen moeten we weer vroeg uit de veren. We willen namelijk om 7.00 uur in 't Tiantanpark zijn om o.a. Tai Chi te zien. Daarna onze spullen alvast inpakken en de voorbereidingen treffen voor de nachttrein naar Pingyao van morgenavond. 's Middags hebben we gepland voor de Verboden Stad.

Nou, dit waren onze eerste dagen in het chaotische Beijing en de ervaring met de overal en altijd rochelende Chinees. Iets wat ons altijd bij zal blijven...
Hopelijk hebben we morgen in de nachttrein meer geluk met onze Chinese buren dan in 't vliegtuig. De oordoppen voor oren (en neus!) gaan in elk geval mee!

De hartelijke rochels van de Landcruisers!

• 18 September 2006 - 11:50

Joyce (TOON):

he, wat hebben jullie dan al veel gezien.... en wat leuk om dit allemaal te lezen, lekker zeg die rochelende mensen. Gelukkig zijn jullie goed aangekomen en hebben jullie het zo te horen erg naar je zin daar. Geniet er nog van en houdt ons op de hoogte (erg leuk).
    Veel plezier en niet te veel rochelen. (gatverdamme)

Groetjes Joyce en de TOONers.

• 18 September 2006 - 12:36

Marsha:

Wat een belevenis!! En de chineese muur, geweldig! De foto zegt alles! Kan me nix bij het gerochel voor stellen, maar mijn collega zei ook al dat het echt een verschrikkelijk $#^^%*& volk is!!
    Jullie verhaal bevestigd het alleen maar!Tof om jullie zo een beetje te volgen, verheug me op het volgende berichtje! Geniet nog van al het mooie om je heen!
    XXX Mars!

• 18 September 2006 - 17:10

Zusje Havva:

Ni Hao! Wat hebben jullie al veel meegemaakt binnen paar dagen. ik geloof dat jullie twee na 30 dagen een dikke boek kunnen schrijven.Ik weet misschien al een leuke titel,"rochelen op zijn Chinees" ha ha
    Veel plezier nog en een dikke kus............
    groetjes van havva,aydeniz,ruveda en feyzullah

• 18 September 2006 - 17:25

Ruveyda:

Hallo oom Vedat en tante Ilja
    ik lees met mama mee, wat jullie allemaal mee maken.Gaan jullie alles proeven? En die zeepaardjes? Of hebben jullie liever kipsate? Ik teminste wel...........
    Wij gaan een project maken op school over reizen,dus ga ik jullie berichten goed door lezen.Stuur maar zo veel mogelijk berichten.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes ruveyda xxxxxxxxxxxjes

• 18 September 2006 - 17:48

Maud:

wat gaaf zeg nu al zo veel gezien gehoord en geroken.... Je zou denken dat die afrikanen smerig zijn maar die chinezen kunnen nog veel beter dan. Maar goed dat het dan het "verre oosten" is.... geniet ze!!!

• 18 September 2006 - 18:25

Karin:

hoi,wat een leuke,mooie maar vooral ook vieze,enge dingen hebben jullie al gedaan zeg!
    Vind het niks gek dat die chinezen zo rochelen,dat krijg je als je haai en slang eet(slijm!!!)
    Nog even en dan beginnen jullie ook te rochelen,haha!
    Heel veel liefs van ons uit Empel en veel plezier nog.

• 18 September 2006 - 20:14

Suuske:

Hey Luitjes,
    Wat een geweldig verhaal en dat al na een paar dagen, kun je nagaan wat jullie allemaal te vertellen hebben na 30 dagen. Jullie treffen het wel elke vakantie.... zijn het dit keer geen vliegen, zijn het wel rochelende mensen. Dat wordt weer een leuk item voor in de film.
    Leuk dat we meteen wat foto's kunnen zien. Het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit!

Geniet er maar lekker van het ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Dikke kus van mij.

• 19 September 2006 - 08:15

Hans:

Bericht van thuis

Mijn dochter Ilja met Vedat in China , onvoorstelbaar.
    Toeik klein was,was China in mijn ogen misschien wel ergens op een andere planeet.
    Maar ja de tijden veranderen.
    Nu gaan zij er gewoon op vakantie.

Vroeger toen ilja nog heel klein was,kon ik haar nog gelukkig maken,
    (de meningen zijn hierover nog steeds verdeeld in onze familie)
    door in haar poezie album
    het legendarische gedicht te schrijven:

Hi ha hutje m'n haktol ligt in 't putje,hi ha hei m'n zwipke ligt erbij.

Wat was het leven toen toch eenvoudig.
    Gelukig zijn we niet in die tijd blijven hangen.
    We kunnen nu tenminste wat verder kijken dan dat onze neus lang is.

Geniet nog maar volop van de mooie tijd die julie nog rest.

Groeten en veel liefs van Hans en Emy.

• 19 September 2006 - 09:50

Arjen & Alies:

Wat een verhalen zeg! Wat zijn het toch boeren en dan zat je nog in de hoofstad! Ik ben benieuwd wat jullie verder allemaal gaan ervaren. Heel veel groeten en veel plezier in Babi Pangang land.

• 19 September 2006 - 19:56

Niels/trudy:

De foto van de chinese muur is heel mooi eentje om te bewaren.Wat het rochelen betreft zie ik vedat helemaal bezig daar hij zal zich wel snel aangepast hebben.Veel plezier nog daar.
    (je hebt ook weer foto ruimte).Groeten Niels,Trudy

• 21 September 2006 - 13:15

Ahmet:

Gardasim niye yemiyon lo

Yami! Yami! alles op een stokje. Het ziet er apart uit. Is het niet idee om een stokje naar Nederland te brengen?

Zo te lezen hebben jullie naar jullie zin. Wij hopen dat het tot de laatste dag van jullie vakantie zo blijft.

Veel liefs uit Tilburg.

Semra, Meryem, Esman, Sumeyye en Ahmet

• 23 September 2006 - 11:19

De Sprintjes:

Ni hoa, zijn jullie al gewend aan het volk daar??
    Hebben alle reacties gelezen en kunnen niet achterblijven, hebben nu wat tijd om te reageren want PFFF.......
    Hier gaat alles door, dus jullie kunnen de nieuwe bestemming voor de volgende reis maken.
    Mike geslaagd na 4 keer, nog niets total-loss gereden dus dat valt mee.

Rochel en spuw er nog maar effe op los..

De sprintboys

• 23 September 2006 - 12:14

Zasta:

aleee alles goed jongen tavuklar nasil iyimi alles naar wens............
    groetjes auto-sprint