Op naar de top! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu Op naar de top! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu

Op naar de top!

Door: Vedat en Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja en Vedat

27 September 2006 | Nederland, Amsterdam

Tashi Delek! Hallo, op z'n Tibetaans.

Nu al weer een bericht van ons. Vandaag was namelijk onze laatste dag in Lhasa.
Ons lichaam begint zich aardig aan de hoogte aan te passen. Gelukkig maar, want morgen beginnen we aan 't mooiste deel van onze reis (tot een hoogte van 5.200 m) met als eindbestemming de Nepalese grens. We delen onze jeep met Boudewijn en Linda, met wie we al vanaf Beijing samen op pad zijn. Gezellig dus!

De dagen in Lhasa en onze eerste indruk van Tibet is super. De Tibetanen hebben Ilja's hart echt al een beetje gestolen. Vedat kan hier niet helemaal in mee, sinds ie met twee Tibetaanse monniken de wc heeft gedeeld...
Moeilijk per mail over te brengen hoe we alles hier ervaren.
Jammer dat 'n gedeelte van Lhasa niet meer puur Tibetaans is. De Chinese overheersing is duidelijk aanwezig hier. Zonde.

Het is heel apart om langs je heen de prosterende pelgrims zich ter aarde te zien werpen. Sommige pelgrims moeten wel zo'n 700 à 800 km afleggen van hun woonplaats naar de Jokhangtempel (de meest heilige tempel van Tibet). Iedere Tibetaanse Boeddhist moet dit 1x in zin leven hebben gedaan. Wat een opgave!

Natuurlijk hebben wij zelf ook de Jokhangtempel bezocht. Heel indrukwekkend. Verder hebben we 't Potalapaleis (winterresidentie Dalai Lama) bezocht en diverse kloosters. Vooral de ligging van de kloosters vinden wij schitterend. Gisteren bijv. een trip naar het Gandenklooster gemaakt, dat op 4.500 m ligt. Van daaruit de pelgrimsroute geklommen naar 4.800 m. Lijkt voor jullie vast een eitje! Maar het klimmen in de ijle lucht vroeg heel wat van onze longen. Blijft vreemd. We leken wel een hijgend stel ouwe lullen, maar 't is goed gegaan. En de moeite meer dan waard. Die besneeuwde bergtoppen... Wauw!

De vijf dagen in Lhasa hebben we echt nodig gehad om te acclimatiseren. We weten nu alvast hoe 't voelt om 85 te zijn...
Lhasa: lekker eten (en spotgoedkoop: met 4-en uitgebreid eten voor ca. 15 euro!), mooie mensen, pelgrims, monniken, gebedsmolens, shoppen, ranzige geur yakboter, enz. enz.

Vanavond nog lekker relaxen en ons voorbereiden op de tocht die komen gaat.

Houdios en tot in Kathmandu...!

• 27 September 2006 - 14:28

Rob & Yvonne:

Heel indrukwekkend, we kijken elke dag uit naar weer een volgende belevenis van jullie.Prachtige foto's, helemaal jaloers!
    Groetjes, R&Y

• 27 September 2006 - 15:03

Suuske:

Hey Luitjes,
    Foto zijn wederom gaaf. Jullie hebben zeker geen spijt van jullie nieuwe camera. Ik ben ook echt benieuwd naar de rest van de foto's. En dat zullen er wel heel veel zijn!!!
    Mis je wel hoor, anders hadden we lekken kunnen kletsen ben namelijk ziek thuis en daar is niks aan :-( Kijk erg uit naar jullie volgende verhaal.
    Veel grieperige groetjes van mij.

• 27 September 2006 - 17:05

Havva:

Hoi,
    Super mooie foto's,prachtig om te
    zien.En zeker wat jullie allemaal beleven.We zijn erg benieuwd naar de volgende verhaal en natuurlijk de foto's.Feyzullah vindt het ook erg leuk om naar jullie foto' te kijken.Groetjes,fam.Soyupak

• 27 September 2006 - 17:09

Ruveyda:

Hallo,oom Vedat en tante Ilya
    Gelukkig hebben jullie geen hoogtevrees!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hahhha
    Ik vind het ook leuk om jullie verhalen te lezen.Heel spannend.En vertel het ook op school.doeiiiiiiiiiiii

• 27 September 2006 - 17:32

Lon:

Dit klinkt helemaal goed. Heb gewoon spijt dat ik er niet bij ben, haha. Heb Lon-alternatief gevonden, ga ik naar Curacao. Nog 1 dag werken en dan wegwezen. Oja, sta op de definitieve kandidatenlijst voor 2e kamer verkiezingen, joepie!!!! Kus, Lon

• 27 September 2006 - 18:48

Tinus En Gé:

Geweldig, deze foto's en teksten.dat China een smerig land is wisten wij maar dit slaat alles. geniet van deze ervaringen. Leuk dat wij op deze manier hiervan kunnen meegenieten. Bedankt voor de SMS. Have fun and see you. T&G

• 27 September 2006 - 19:44

Ron & Peet:

Hi mates!
    Wauwie wat een verhalen en foto's! We genieten van jullie belevenissen en vinden het jammer dat we niet bij jullie zijn! Vooral het uitzicht van de laatste foto's is adembenemend (letterlijk) en het meisje 'Alleen op de wereld' is ook heel mooi. Alles is mooi en leuk! Denk dat we niet meer bijgekomen hadden van de WC Experiences als we er bij waren geweest. Liggen nu soms al in een deuk als je bedenkt wat Ron en Vedat voor achtelijks zouden uitvreten. Hahaha! Het is heel apart jullie verhalen te lezen terwijl wij gewoon thuis zijn... Heel vreemd en nogmaals; we zouden het allemaal graag met jullie meegemaakt hebben! Hoewel ik denk dat het qua hoogte echt niet te doen is voor Ron op dit moment. Maar zoals gezegd : je weet nooit wat de toekomst gaat brengen!
    Zijn benieuwd naar jullie nieuwe verhalen in nog hogere sferen en kijken er al naar uit! Blijf genieten!
    Lieve groetjes van Ron & Peet XXXXX

• 27 September 2006 - 19:49

Maud:

Tja, wat moet ik hier aan toevoegen..... De foto's zijn prachtig en jullie verhalen geweldig!!! Vind het zo leuk dat dit zo kan inderdaad!!! ook ik kijk weer uit naar jullie volgend berichtje en het bericht daarna en daarna en..... luv joe!!

• 27 September 2006 - 20:30

Marsha:

Weet ook niet meer wat ik moet schrijven, want iedereen heeft alles al gezegd! Het ziet er weer allemaal prachtig uit! De foto's spreken voor zich (vooral die van vedat als laatste!)Ik kijk weer uit naar een volgend berichtje van jullie! groetekuzzzzzz
    mars

• 28 September 2006 - 06:01

Hans En Emy:

Wij zijn blij dat jullie minder last hebben van de
    hoogte en ijle lucht zodat jullie kunnen genieten van Tibet met zijn mooie uitzichten en lekker eten, behalve de yakthee.
    groetje en xxx

• 28 September 2006 - 08:55

Karin:

Hey,wat een avontuur daar zeg.super gaaf!!
    Alleen die yakburger lijkt me wel yak(kes),haha.
    Liefs van ons

• 28 September 2006 - 20:10

Niels/trudy:

Hele mooie foto's.vooral die met het uitzicht.veel mooi momenten op het hoogste punt van jullie reis.

• 28 September 2006 - 20:23

Havva:

Bu kadar olur,
    En sonunda bizide bu cinlerin memleketine heveslendirdiniz.Cok guzelmis gittiginiz yerler.Enisten diyo ki cok zayiflamissin biraz yakburger yiyecekmissin!!!
    Hadi sana afiyet olsun.selamlar,Havva ve Aydeniz

• 01 Oktober 2006 - 10:16

Arjen En Alies:

Ciao Luitjes!
    Leuk om julle boeiende reisverhalen te lezen en om de foto's hierbij te zien (hierdoor krijg je een goede indruk van jullie belevenissen!) Wij kijken uit naar jullie volgende verhalen en foto's. Nog veel plezier en goed uitkijken met die maffe luitjes daar.

Groetjes Arjen en Alies