Dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu Dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ilja en Vedat - WaarBenJij.nu

Dak van de wereld

Door: Vedat en Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja en Vedat

04 Oktober 2006 | Nepal, Kathmandu

Halleee, daar zijn we weer! Sinds een paar uurtjes in Kathmandu.

Voordat we zo meteen gaan douchen (na drie dagen!), willen we toch eerst onze ervaringen met jullie delen van de afgelopen dagen.

Donderdag 28 september startte onze landcruisertocht vanuit Lhasa met een karatevoorstelling van onze chauffeur (Hima). Een irritant taxichauffeurtje voor de uitrit van ons hotel, die geen cm vrij wilde maken om ons erdoor te laten, kwam in aanraking met de vuist van Hima. (Altijd leuk voor de film...)

De eerste stop was bij een rivier om de pont te nemen naar Samye, waar we in een klooster zouden overnachten. Aan de overkant hebben we de bus (capaciteit 20 man) gedeeld met 20 man extra (!!) aan lokale bevolking... Door de geur van yakboter waarvan de Tibetanen helemaal doordrenkt zijn, werden we een rijdende kaasboer. Helemaal toen de bus uitviel...

Verder hebben we heel wat hobbelende en stuiterende kilometers gemaakt met uitzichten waarvan we totaal sprakeloos werden. Vooral toen we onze eerste blik wierpen op de Mount Everest.

Maandag 2 oktober, 5.00 uur de wekker...
Vedat had bij de hoteleigenaar een stevig ontbijtje kunnen regelen (9 gekookte eieren en een heel brood!!). Een goed begin van een zware dag die zou volgen.
's Middags, nadat onze landcruiser alles uit de kast heeft moeten halen, bereikten we het plaatsje Rongbuk (5000 m). Nadat we 3 pannekoeken achter onze kiezen hadden, zijn we begonnen aan de tocht richting het Base Camp van de Mount Everest (5200 m). Het lopen op deze hoogte ging ons redelijk af, alleen de keiharde snijdende (en errug koude) wind speelde ons parten. Maar het uitzicht maakte alles goed. Wat een berg! Toen we na drie uur aankwamen op 't Base Camp en de zon onderging, wisten we niet hoe snel we onze donsjassen, thermo-onderbroeken, truien, mutsen, teen-/handwarmers, sjaal, fleecejacks en alles wat maar warmte gaf uit de tas moesten toveren. Temperatuur was -8 graden, maar de keiharde wind maakte de gevoelstemperatuur heeeeeeel wat graden lager.

We sliepen met zessen in een nomadentent van een Tibetaanse man en vrouw. De gastvrouw had heerlijk voor ons gekookt. Dat was genieten, lekker bij de kachel... Alleen ging deze kachel uit na 't eten. Dat hadden ze ons niet verteld. Ondanks onze warme kleding en de enorme stapel dekens (die natuurlijk naar yakboter roken), hebben we een hele koude en slapeloze nacht gehad. Kou, wind, stank en ademtekort... :-(
's Ochtends letterlijk met pijn en moeite onder de dekens uit gekomen om de zonsopgang te bewonderen en te plassen bij de rivier.
Aangezien Vedat zijn belofte wilde nakomen, heeft hij een soort van 'alternatieve Unox Nieuwjaarsduik' gedaan... (Zie foto) Zeker NIET voor herhaling vatbaar!

Dinsdagavond bracht onze landcruiser ons na wederom een zeer vermoeiende en bumpy dag naar onze laatste bestemming in Tibet. Weer een aardig koude nacht, maar geslapen dat we hebben!

Vanochtend zijn we om 8.00 uur vertrokken om op tijd bij de grens te zijn. Eerst twee uur buiten in de rij gestaan. Toen te voet de Chinese grens over. Vervolgens na heel wat geregel de 'Friendship bridge' over gelopen naar Nepal.

Bij het binnenkomen van Nepal werden we begroet door honderden watervalletjes. De knalblauwe kleur van de lucht in Tibet, veranderde in een groene oase. Ook de temperatuur veranderde in 1 dag van thermo-onderbroekenweer naar korte broekenweer. :-)

Inmiddels weer op gezonde hoogte in Kathmandu gaan we nagenieten van de mooie ervaringen in Tibet en ons voorbereiden op wat Nepal ons te bieden heeft.

Nepal... Here we come!

Veel liefs van de Landcruisers!!!

• 04 Oktober 2006 - 17:55

Emy En Hans:

Gelukkig hebben jullie
    nu Nepal gehaald en kunnen
    jullie genieten van de
    jungle en de omgeving.
    Veel plezier nog de laatste
    1.5 week.
    xxxx hans en emy

• 05 Oktober 2006 - 06:05

Ron & Peet:

Hé bloody COLD Japio's!

Wat een geweldig stukje weer om te lezen zeg. Erg benieuwd naar de foto's en de andere verhalen die jullie zekers te weten nog te vertellen hebben!
    We hoeven jullie niet te vertellen dat jullie nog anderhalve week moeten genieten want dat doen jullie zeker! Ondanks de kou en stank en ijle lucht geweldige belevenissen die jullie super omschrijven!

En bij deze heel erg bedankt voor het ingeblikte zwarte goud voor Ron z'n verjaardag!!! Postbode had het zaterdag bij de buren afgegeven en we kregen het dus dinsdag. Grote verrassing, heel erg leuk!

Hele dikke kus van Ron & Peet!!!

• 05 Oktober 2006 - 07:02

Manon:

Heeee wereldreizigers...
    Wat een gave verhalen zeg, wat een ervaringen! Geniet nog van jullie laatste 1,5 week en van elkaar daar!

Veel groetjes,
    Manon

• 05 Oktober 2006 - 07:23

Joyce:

Niet te geloven wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Echt heel erg leuk. (maar niks voor mij!!!!!) Ik wens jullie nog heeel veel plezier en geniet ervan.

Groetjes Joyce

• 05 Oktober 2006 - 16:13

Havva:

Karlar duser duser aglarim,baya usumussunuz,Hollanda baya sicak gelir size geri gelddiginizde.Fotaraflar gene cok guzel.Hatta super.Iddayi da kazanmissin!!!!!! gorusuruz..............

• 05 Oktober 2006 - 16:24

Feyzullah:

Hallo oom Vedat en tante Ija,
    Ik vind de foto's heel mooi.Maar de foto met het grote zandbak het mooiste.Ik zou daar lekker een hele grote zandkasteel maken.
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 06 Oktober 2006 - 17:41

Tinus En Gé:

Muhtesem, harika!!! en tegelijk stik jaloers, wat een ervaring.
    Prachtige teksten en foto´s Kan nie wachten tot we de geur van yakboter ruiken! See you

• 09 Oktober 2006 - 13:43

Linda:

Heeee Vedat en Ilja,

Jullie bofkonten, zitten nog in dat mooie Nepal, terwijl wij vandaag weer aan het werk zijn gegaan...dat valt tegen hoor!!!! Hoe was het raften? En al zere billen van het ritje op de olifant?
    Onze terugreis was niet helemaal wat we in ons hoofd hadden. Bereid je maar voor op een soort van nachtmerrie in Delhi! Je mag er zelf niet inchecken, dat wordt voor je gedaan. ........."sit down and relax"..... Als je tenminste de transithal weet te bereiken, nadat je alle kanten op gestuurd bent, hier en daar een boze Indier tegen gekomen bent en je iemand bereid hebt gevonden om een lijstje te maken van je naam, paspoortnummer en bagagelabels. Na een uur komt er een ander mannetje naar je toe die de tickets meeneemt. "Ok ok, you two together and long-leg seats, no problem, I arrange for you". Wij vol goede hoop, hij zou het even voor ons gaan regelen..............."sit down and relax"..... Na een uur weer een ander mannetje. We moesten meelopen en onze grote rugzakken aanwijzen, omdat ze opnieuw gelabeled moesten worden (overigens met exact dezelfde coderingen die ze al in Kathmandu hadden gekregen, maar goed, dat kan je ze niet wijs maken). Ook kregen we onze boarding cards: iedereen zat her en der verspreid. Is het zo raar als wij twee (en Ruud en Inge natuurlijk ook) naast elkaar willen zitten (wij werden al een beetje boos, laat ons gewoon zelf inchecken!). Na een half uur kwam hij weer terug. Nu zaten we naast elkaar op de vlucht naar Wenen, maar nog steeds niet op het stuk van Wenen naar Adam. Dat kon niet meer geregeld worden: "flight was closed". Jaja, geloof je het zelf? Een ander mannetje wist het binnen drie minuten te regelen. Nouja, jullie begrijpen misschien wel dat ons kookpunt aardig bereikt was daar. Heb je een wachttijd van zeven uur, is het nog een race tegen de klok om een prettig plekje in dat vliegtuig te krijgen.
    Enne, oja, nog een tip. In Kathmandu mag je alles wat vloeibaar is (of er op lijkt) uit je handbagage halen (behalve water). Erg consequent zijn ze niet, want de een mag de deo houden en de ander mag het inleveren.

Maar goed, geniet nog van jullie laatste weekje!!! Hopelijk is jullie Delhi-ervaring anders. En als jullie thuiskomen, ligt ons CDtje met foto's op de deurmat.
    Wij kijken in elk geval terug op een onwijs mooie reis!!!

veel groetjes (ook namens Boudewijn),
    Linda

• 10 Oktober 2006 - 11:08

Boudewijn:

Nou, zie bericht(je) Linda zou ik zeggen.
    Ik ben ook erg jaloers hoor! Het lijkt al wel of de vakantie alweer een week geleden is. We zijn wel erg benieuwd hoe het raften is gegaan.

Groetjes,
    Boudewijn.